Mitä työstä palautuminen on?

Työstä palautuminen on sitä, että mieli ja keho on päässyt irti työajatuksista ja elpynyt ennen seuraavaa työvuoroa. No, vuorotyössä tämä voi olla haasteellista, kun aamuvuoroon saattaa joutua menemään iltavuorosta. Eikä se muutenkaan välttämättä ole helppoa, oma mieli voi jäädä pyörittämään työasioita, epäkohtia, tekemättömiä töitä ja niin edelleen.

Oletko sinä huomannut kovin stressaantuneena, esimerkiksi nukkumaan mennessä, että pään sisällä on niin kova meteli, ettet pysty nukahtamaan? Palautuminen on myös sitä, että oppii tietoisesti hiljentämään tätä meteliä.

Työtyövuorosuunnittelun kukkasia

Olen kuullut, että jossain työyksikössä on sanottu, että työvuoroja ei voi suunnitella muulla tavalla kuin aamu-ilta-vuorottelulla. Ergonomista työvuorosuunnittelua voi käyttää ihan missä vaan, sitä vartenhan esimerkiksi hoitajien ajasta menee niin paljon tietokoneella istumiseen, kun kaikki asiat kirjataan tarkasti. Sehän se kirjaamisen idea on, että kirjauksien perusteella seuraava vuoroon tulija tietää mikä hätä potilaalla on ja miten häntä pitää hoitaa. Mutta kuluttavasta ilta-aamu -työvuorosuunnittelusta pidetään tiukasti kiinni.

Ergonomisen työvuorosuunnittelun etuna on se, että työvuorojen väliin jää enemmän palautumisaikaa. Yhdessä yönseudussa, mikä ilta-aamuvuorojen väliin jää, ei kerkeä kovinkaan paljon palautumaan. Etenkin, jos stressikäyrät illalla vaikeuttaa nukkumaan menoa, nukahtamista ja unenlaatua.

Ylipäätään työntekijöillä pitäisi olla enemmän vaikutusmahdollisuuksia työvuorosuunnitteluun. Toisille sopii paremmin aamuvuorot, toisille iltavuorot ja toiset tekevät mieluiten yövuoroa. Toisille yövuorot aiheuttavat niin pahoja terveysongelmia, että ne ovat poissuljettuja. Ergonomisuutta on myös ottaa huomioon nämä yksilölliset tekijät, mutta se on hyvin haastavaa, jos työvuorot suunnitellaan keskitetysti kaukana itse työntekijöistä.

Työstä palautuminen voi olla hankalaa

Stressi ja työstä palautumisen ongelmat näkyvät ihmisessä kokonaisvaltaisesti. Itsestä ei jaksa pitää huolta ja elämäntavat, kuten syöminen, alkoholin käyttö, liikkuminen ja nukkumistottumukset, voivat muuttua enemmän hyvinvoinnin vastaiseksi. Väsyneenä syö huonommin, saattaa tehdä mieli helpottaa stressiä alkoholilla tai sokerilla, liikkumaan lähteminen hankaloituu ja päiväunet saattavat venähtää liian pitkiksi vaikuttaen haitallisesti yöuniin. Stressi voi pahimmillaan johtaa uupumiseen, masentumiseen ja/tai loppuun palamiseen.

Palautuminen on mielen ja kehon stressinhallintaa, jolloin kykenee tekemään hyviä ratkaisuja oman hyvinvointinsa eteen. Tällöin jaksamista riittää muuhunkin kuin työvuoroista selviämiseen. Elämästä kykenee nauttimaan ja työ on vain yksi osa elämää, ei koko elämää hallitseva asia.

Helpommin sanottu kuin tehty, terveisin yksi uupumisen liian monta kertaa kokenut! Jos itsellä ei ole valmiiksi hyviä stressinhallintataitoja, niin niitä on syytä opetella. Mieluummin ennemmin kuin myöhemmin. Ja se ei aina ole helppoa, varsinkin jos on tottunut elämään stressin ja huonojen elämäntapojen kanssa. Silloin voi olla vaikeaa kuvitella, millaista elämä voi olla ilman niitä.

Stressinhallintaa pienin askelin

Stressinhallinta voi olla haastavaa. Mutta ei kannata heittää kirvestä kaivoon! Stressinhallintaa voi opetella pikkuhiljaa ja kun huomaa sen positiivisen vaikutuksen, niin alkaa haluamaan lisää hyvää itselleen! Siispä pienen pienin askelin kohti parempaa. Sillä jos tästäkin asiasta ottaa stressin itsellensä muun stressin päälle, niin onnistuminen on melko varmasti tuhoon tuomittu.

Itselle kuitenkin kannattaa omaksua ajatus, että ”minä olen tärkeä ja minun jaksaminen on tärkeää”.  Monesti itsensä edelle laittaa monta muuta ihmistä ja asiaa, mutta loppujen lopuksi sinun tärkein ihminen on SINÄ ITSE! Kun sinä voit hyvin, niin sinä jaksat säteillä hyvää oloa muille ympärillesi. Jaksat olla läsnä. Jaksat tehdä asioita hyvin, etkä vaan räpiköi juuri ja juuri selviten niistä. Työ ei saa viedä sinusta kaikkia mehuja, koska ihmisellä saa ja pitää olla muutakin elämää. Jos ei työnantaja pidä tästä huolta, niin pidä sinä!

Kun ensin saat tämän oman jaksamisesi arvostamisen ajatusmallin omaksuttua, jos huomaat, että nyt se ei ehkä sinulla ole, niin se on jo iso harppaus oikeaan suuntaan. Ja tämä ajatusmallin muuttaminen ei tapahdu yhdessä yössä. Mutta pienin askelin sinä onnistut siinä!

Otapa instagramista halenessfi seurantaan, sillä seuraavan viikon aikana postaan sinne 10 vinkkiä, miten jokainen voi harjoitella parempia työstä palautumisen keinoja. Pienillä askeleilla eteenpäin. Voit myös ladata 5 vinkkiä vireyteen -tehtäväkirjan, jonka avulla voit pohtia omia elämäntapojasi ja miten voisit niitä pienin askelin parantaa hyvinvointiasi tukevaksi.

Jätä toki kommenttia, jos kirjoitus herätti sinussa ajatuksia, tuntemuksia tai kysymyksiä!

Hanna

0 kommenttia

Lähetä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

UUSIMMAT ARTIKKELIT

KATEGORIAT

AIHEALUEET

Sivustollasi ei ole yhtään luokitteluun avainsanat kuuluvaa termiä, joten täällä ei ole nyt mitään sisältöä.

Ota yhteyttä

Pakollinen*

10 + 9 =

Puhelinnumero

04578341509

Sähköposti

hanna(at)haleness.fi

Yritys

Haleness Hyvinvointipalvelut Oy
Y-tunnus: 3232142-3

Sijainti

Lieksa, Pohjois-Karjala
Toimialueena Suomi

© 2022 Haleness Hyvinvointi Oy | Kotisivujen toteutus: Foorly